Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

Tämän sivun kautta voit tutustua kahteen Raimo Virkkusen laatimaan teokseen: ”Juuan Nunnanlahden Vuolukiven vesistökuljetus 1890-1916” ja ”Laivaliikenteestä ja uittoperinteestä Liperin ja Rääkkylän vesillä 1860-2000”.

 

Vuolukiven vesistökuljetus kertoo Juuan Nunnanlahdesta louhitun vuolukiven vesistökuljetuksesta pitkin Saimaan vesistöreittiä eteläiseen Suomeen ja Saimaan kanavan kautta Pietariin. Raimo Virkkunen kuvaa teosta näin:

Historiallinen katsaus 120 vuoden takaiseen vuolukiviyhtiön vesistö-
kuljetuksiin Saimaan vesistöreiteillä on kunnianosoitus höyrylaivojen
aikakaudelle ja ennenkaikkea höyryalus Täljstenille proomukuljetuk-
sien vaativassa työssä.


Kuljetusreitillä on vahva Liperiin liittyvä sidos, kun Tutjun Pesolansaareen Sorsaniemeen perustettiin välilastauspaikka proomukuljetuksia varten: Vanhan Vuoksen vesistön varrella sijainnut niemi, joka oli ihanteellinen laivaliikenteen tukikohta ja johon voitiin purjehtia suojaisaa uomaa pitkin, katsottiin parhaiten soveltuvan vuolukivien lastaukseen ja jatkokuljetukseen.

 

Julkaisua ovat tukeneet Pentti Roiton-Säätiö SR, Juuan kunta kultuuritoimi ja Juuka-seura.

Teos on ladattavissa pdf-tiedostona tästä

 

 

     
Raimo Virkkusen on laatima laaja teos laivaliikenteestä ja uittoperinteestä Liperin ja Rääkkylän vesillä 1860-2000 kertoo laivaliikenteen kehittymisestä Pyhäselällä ja sen merkityksestä Liperin ja Rääkkylän rantakylien asukkaille. Teoksessa käydään läpi vesiliikenteen historiaa lähtien liikkeelle 1800- luvun höyrylaivoista ja päätyen Tutjun saariston retkisatamahankkeiden toteutukseen.
    

               
 

Teoksen toinen osa esittelee Tutjun saariston puunkorjuun ja uiton vaiheita 1900-luvun alusta alkaen aina tämän päivän saaristoseudun puunkorjuuseen proomukuljetuksena.
 
Teos antaa hyvän kuvan siitä, kuinka keskeinen merkitys vesistöillä on Tutjun ja Tutjun saariston elinkeinoelämälle, ja kuinka seudun elämä on monella tapaa ollut sidoksissa vesistöihin.
 

Uittoperinnekirjasta on julkaistu v. 2019 uusi, laajennettu versio. Sivuja on toistakymmentä enemmän kuin edellisessä versiossa.


Teos on ladattavissa pdf-tiedostona tästä

 

 


 

Kirjahanketta ovat tukeneet:  
Stora Enso
   
Joensuun Laivaus Oy  
   
UPM-Kymmene Oyj  
   
Tornator Oy  
   
Jokiasema Ky  
   
Liperin kunta  
   
Satumaa Risteilyt  Koneyhtymä E & M Lappalainen
   
Hirsiveisto Jukka Laasonen  Pentti Roiton säätiö
   
Metsäkone Kiiskinen Oy  T:mi Antti Sahlman
   
Järvi-Suomen uittoyhdistys ja Perkaus Oy  
   
   
Kirja Laivaliikenteestä ja uittoperinteestä Liperin ja Rääkkylän vesillä 1860 - 2000 on voinut toteutua, koska julkaisua ovat rahoittaneet useat yhteistyökumppanit. Kaikille teille kiitos tuestanne.
 
Liperissä kesäkuun 2. päivänä 2014
Raimo Virkkunen

Luentosarja Liperin hieno historia jatkuu:

tiistaina 20.2.2024 klo 18.00
Penttilän auditoriossa

 

Tilaisuuden alustaa Heikki Vesajoki,
joka on tietotokirjailija ja Itä-Suomen yliopiston
maantieteen emeritus dosentti.
 
Aiheena:
Liperin maisemien geologinen tausta

Miten kallioperän rakenne, jääkausiaika ja
jääkauden jälkeiset vesivaiheet ovat
vaikuttaneet Liperin maisemien muotoutumiseen.

Tilaisuudessa on myynnissä Heikki Vesajoen aiheeseen liittyviä kirjoja:
* Joensuun seutu kuvin ja kartoin
* Pohjois-Karjalan kivet ja kalliot kertovat

 

Lainaus Kotiseutu-Uutisten sivuilta:
Ahkera tietokirjailija Heikki Vesajoki on julkaissut taas upean teoksen, jossa kerrotaan Joensuun seudusta kartoin ja kuvin. Kirjalla on ajallinen yhteys Joensuun kaupunkiin, joka täyttää tänä vuonna 175 vuotta. Mukana on nelisenkymmentä sivua myös Liperiä. Joensuun seutuhan oli aikoinaan Liperin syrjäkyliä, niin kuin Vesajoki itsekin toteaa kirjan johdannossa.

 

 Tilaisuuteen on vapaa pääsy